utorak, 10. svibnja 2016.

"Prvih 10" Splitske tiramole

U staroj Gradskoj vijećnici je od 24. do 30.4. povodom 10 godina od prve izložbe autora mlađih od 30 godina pod nazivom Splitska tiramola bilo izloženo 100 fotografija osamdeset i jednog autora.

Prvo treba čestitati organizatorima Splitskom portalu i kolegici Maji Prgomet na uspješnom jubileju jer nije lako organizirati izložbu ovih dimenzija. Radi poticanja budućih autora izdvojit ću autore za koje mislim da su se istakli kvalitetom od svih drugih. Bilo je impresivno pogledati izložbu na 3 razine, prizemlju, prvom i drugom katu stare vjećnice. Da su formati bili još veći, izgledalo bi doista svjetski. Iako parket škripi, što pomalo smeta koncentriranom gledanju izložbe, prostor je idealan. Ovom gradu definitivno nedostaje ovakvih izložbenih prostora.

Gledajući pozorno crno-bijela fotografija je u ovom slučaju odnjela ukupnu pobjedu, sa druge strane fotografije u boji su samo u nekoliko slučajeva potvrdile svoju temeljnu svrhu. Iskusnim fotografima je vidljivo da se radi većinom o amaterskim fotografijama jer vrhunske fotografije imaju smisao, poruku, ostavljaju dojam na gledatelja te zauvijek ostaju u memoriji.

Definitivna pobjednica je Palma Poljaković sa crno-bijelom fotografijom „Šetnje po mjesecu“. Iskonska jednostavnost, sljubljenost tonova, a istodobno kontrast je sve što odličnoj fotografiji treba. Gledajući na prvog psa Lajku u svemiru u ovom kontekstu Palma je lansirala gledaoca direktno u orbitu. Odlična autorica ispred koje ne postoje prepreke.
Odlično zapažanje sa dubokom porukom nam donosi Sandro Baraba sa crno-bijelom fotografijom odnosa između mladosti i starosti, između zdravlja i bolesti, između života i smrti. Sandro donosi život i vrhunsku poruku koju svatko može intrepretirati na svoj način.

Iako namješten što umanjuje vrijednost fotografije, akt u tamnom krugu Vande Trifunović je fotografija koja nosi određenu fotografsku težinu. Golo tijelo kao da pokušava vratiti u prirodno okruženje, prisutna je trava i drvo, vrlo zanimljiv susret sa suštinom, svrhom postojanja. Kontrast svakako pojačava dojam.
Andrea Topić je u vrhu fotografske jednostavnosti uz blage nježne tonove i snažne zaveslaje ruke u moru kao živom akvarelu, a totalno obrnuta je „samoća“ koju donosi Frano Jerkan. Snažna kompozicija, jaki kontrast i nanizane sjene donose jaki osjećaj samoće a jedino što je ostalo je malo vjere u bolje sutra.

Nadalje treba istaknuti ostale (color) autore od kojih su u vrhu Marin Gudelj sa fotografijom „Razmišljanje“ gdje je moment iz Plinarske odlično povezan sa drugim planom nacrtanim na zidu. Izgleda kao da su se skoro u potpunosti dogovorili o položaju ruke na licu.
Petar Vukičević donosi odličnu fotografiju sa Bačvica i jedan od rijetkih kadrova kada višestruko okrenuta leđa objektivu imaju svoju svrhu. Dvoje starijih osoba u prvom planu gleda igru djece u pličaku i prisjeća se mladosti. U sredini se nalazi osoba u najboljoj životnoj dobi, na ovoj fotografiji su prisutne sve tri generacije i ona sa sobom nosi životnu zaigranost i uživanje u miru u zasluženoj mirovini.
Roko Birimiša približava običnog čovjeka i donosi odličan radnički portret, a  Rocco Zorić  dobar moment iz „Palmine 12“ . Hana Ahmetović nam približava katedralu pomoću odličnog detalja i kompozicije kojoj nitko ne smeta.

Ovoj izložbi fali promišljanja, boljeg kadriranja, ispravnije ekspozicije ali sa druge strane odlični autori su pojačali dojam i odvukli na sebe većinu pažnje iskusnijem gledaocu. Izložba „Prvih 10“ je odličan pokazatelj da su momenti svuda oko nas ali ih treba uočiti, treba se igrati sa svjetlom i bojama ali smisleno što svakako nije jednostavno.  Samo neka Tiramola ustraje pa neka za sljedeći veći jubilej „Prvih 20“ mogu izdvojiti barem 20 autora.

Kada krenete sa fotografskim aparatom na teren snimati prvo se zapitajte ZAŠTO? poslije toga KAKO? a onda S ČIM? Barem ta tri pitanja dovest će vas do boljeg rezultata jer ponavljam fotografija bez poruke nema smisla. Fotografija bez poruke može biti dokumentarna, povijesna, informativna ali i daleko od umjetničke. Dobra boja, dobar kontrast, zanimljive linije, osmijeh, igra, ljepota samo su neki od odgovora ZAŠTO. Perspektiva i pozicija svjetla mogu ići pod KAKO a npr.izbor objektiva pod S ČIM.
Opažanje, smirenost,  koncentriranost i strpljenje samo su neke od odlika koje su potrebne za postati dobar ili vrhunski fotograf i fotoreporter.

Veljko Martinović

Nema komentara:

Objavi komentar